خرید از سراسر دنیا


» غواصی و دنیای زیر آب

غواصی و دنیای زیر آب

غواصی فن شناوری در زیر آب ، با یا بدون وسایل تنفس مصنوعی اسکوبا(جموعه وسایل و تجهیزاتی است که به‌کمک آنها می‌توان در زیر آب، به ‌راحتی روی آب، تنفس کرد. این وسایل شامل کپسول، شیر و رگلاتور است) است. غواصی علاوه بر اینکه کاربردهای صنعتی، پژوهشی، و نظامی دارد، برای ورزش و تفریح هم انجام می‌شود. امروزه ورزش غواصی و غواصی تفریحی به صورتی همگانی درآمده و به شکل گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان فعالیتی مفید، مفرح، لذت‌ بخش و نیز منبع درآمد در صنعت اکوتوریسم شده‌است.


انواع غواصی :

انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل! مطلب مرتبط انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل!


غواصی اسکوبا :


یکی از دیگر روش‌های غواصی، غواصی با تجهیزات تنفسی زیر آب غواصی اسکوبا است. در این روش غواص با همراه داشتن هوای فشرده تنفسی که درون سیلندر غواصی ذخیره شده‌است به زیر آب رفته و غواصی می‌کند.


غواصی اسکوبا مدار باز :


سیستم‌های اسکوبای مدار باز، سیستم‌های تنفسی هستند که باز دم غواص را درون آب تخلیه می‌نمایند.


غواصی اسکوبا مداربسته:


سیستم‌های مدار بسته تنفسی، به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا قابلیت پالایش بازدم غواص را داشته و بازدم او را با حذف دی ‌اکسید کربن و افزودن اکسیژن برای تنفس دوباره آماده نمایند.


غواصی آزاد :


یکی از روش‌های غواصی، غواصی آزاد است که ورزشی بسیار سنگین و فرح‌ بخش است. در این ورزش اولین هنر غواص، استفاده صحیح از شش‌ها در تنفس صحیح و حمل هوای کافی در غواصی است . تعریف ساده ی این ورزش چنین است که شخصی به زیر آب شیرجه می‌ رود و تنها هوایی که در اختیار دارد، هوای است که در شش‌های خود ذخیره کرده‌است.


غواصی اشباع :

تمرینات قدرتی برای زنان مطلب مرتبط تمرینات قدرتی برای زنان


غواصی اشباع روشی است که اجازه می‌دهد تا غواصان صنعتی در ارتباط با کار در عمق به مدت چند روز یا چند هفته باقی بمانند. این نوع غواصی اجازه می ‌دهد تا از نظر اقتصادی کار بیشتر انجام شده و ایمنی افزایش یابد. در این نوع غواصی پس از اتمام کار در آب، غواصان در زیستگاه خشک و تحت فشار در زیر آب یا محفظه‌ های فشار بر روی عرشه یا سکوهای پشتیبانی به استراحت می‌پردازند یا ممکن است به زنگ غواصی ( اتاقکی است برای انتقال غواصان به نقاط عمیق‌تر اقیانوس‌ها) منتقل گردند. در پایان این نوع غواصی برداشت فشار ممکن است روزهای بسیاری طول بکشد.


غواصی با تغذیه از سطح :


در این نوع غواصی که بیشتر در خدمات غواصی صنعتی کاربرد دارد، گازهای تنفس از طریق شلنگی به نام بند ناف، از سطح به غواص انتقال پیدا می‌کند. تغذیه از سطح اغلب از یک کشتی پشتیبان غواصی، اما گاهی اوقات، به ‌طور غیر مستقیم از طریق یک اتاقک زیرآبی ارائه می‌گردد. غواصان تغذیه از سطح همیشه نیازمند پوشیدن کلاه یا ماسک‌های غواصی هستند که صورت را کامل پوشش می‌دهند.


چه کسانی میتوانند غواصی کنند :


تمام افراد، می توانند غواصی کنند! البته برخی از بیماری ها مثل مشکلات قلبی و ریوی، آسم و دیابت می تواند مانع از این ماجراجویی شود. تمامی قوانینی که برای آموزش غواصی در نظر گرفته شده ایمنی شما را در آب تضمین می کنند. قبل از آموزش غواصی باید یک چکاپ پزشکی را بگذرانید و محدودیت های سنی نداشته باشید.


 آموزش غواصی کودکان :


اغلب سیستم های غواصی حداقل سنی برای غواصی دارند و بیشتر آنها کودکان را از غواصی اسکوبا منع می کنند. در سیستم CMAS حداقل سن برای غواصی اسکوبا برای سن ۸ تا ۱۲ سال تا عمق ۳و ۵ متر و برای ۱۲ تا ۱۴ سال با اعماق ۳، ۵ و ۱۰ متر است.

سیستم غواصی BSAC انگلستان به کودکان رده سنی۶ سال اجازه آموزش غواصی اسنورکلینگ و به کودکان بالای ۱۲ سال اجازه غواصی اسکوبا را می دهد.

سیستم غواصی PADI دوره های غواصی اسکوبا را به کودکان بزرگتر از ۸ سال در استخر آموزش می دهد و به کودکان بزرگتر از ۱۰ سال اجازه غواصی در آبهای باز را می دهد. البته محدودیت هایی مانند تعداد نفرات گروه آموزش و عمق غواصی وجود دارد. همچنین آنها باید یا با والدین خود و یا یک غواص حرفه ای دیگر همراه باشند.


سرفصل های آموزش غواصی ورزشی:


بیشتر آموزش های مقدماتی غواصی در سیستم های آموزش غواصی مشابه هم هستند. هر چند ممکن است در بعضی سیستم ها روی برخی موضوعات تاکید بیشتری داشته باشند. بعنوان مثال در سیستم های CMAS و NAUI در دوره یک ستاره مقدماتی تاکید بیشتری بر روی آموزش نجات غواص دارند.


تئوری:


فیزیک غواصی

تجهیزات غواصی

فیزیولوژی بدن انسان

خطرات غواصی و اقدامات احتیاطی

علایم و سیگنال های غواصی

داشتن همراه در هنگام غواصی


مهارتهای پایه ای در آب:


فین زدن و حرکت در آب

استفاده و اندازه کردن ماسک غواصی

اسنورکلینگ یا غواصی در سطح آب

غواصی با حبس نفس در عمق کم

ورود و خروج از آب( بصورت نشسته، بوسیله نردبان، پریدن با پا و…)


یادگیری تجهیزات غواصی مسیر باز:


آماده سازی لوازم غواصی اسکوبا


آماده شدن برای غواصی:


چک کردن غواص همراه

چک کردن محل ورود و خروج از آب با تجهیزات اسکوبا

تنفس با رگلاتور غواصی و چک کردن در سطح

چک کردن جلیقه تعادل و اطمینان از عملکرد درست آن

کنترل میزان وزنه مناسب

حرکت و مانور افقی

کمی بالا و پایین رفتن در آب

تمیز کردن ماسک غواصی

خارج کردن و داخل دهان گذاشتن دهانی تنفسی رگلاتور

به اشتراک گذاشتن هوا با غواص همراه

صعود اضطراری

کنترل در هنگام صعود اضطراری


مهارت های پایه برای غواصی با دستگاه مداربسته یا نیمه مدار بسته:


آماده سازی دستگاه

تنظیم جلیقه تعادل دستگاه

تمیز کردن ماسک و تخلیه دهانی دستگاه

همراه داشتن سیلندر پشتیبانی برای مواقع اضطراری

سیلندر اضافی برای هنگام صعود و به سطح آمدن

شستشوی داخل سیستم با جریان گاز


برنامه ریزی برای غواصی:


همراه غواص

استفاده از جدول غواصی

استفاده از کامپیوتر غواصی

محاسبه مقدار گاز تنفسی مورد نیاز


ارزیابی ریسک های غواصی:


انتخاب محلی ایمن برای غواصی

انتخاب تجهیزات مناسب

اقدامات احتیاطی برای غواصی در شب و آبهای با جریان


مهارت های پیشرفته غواصی:


تنظیم عمق و زمان

مدیریت گاز تنفسی مصرفی

استفاده از بویه یا شناور نشانگر در سطح

استفاده از بویه برداشت فشار

استفاده از طناب فاصله

قطب نما خوانی زیر آب

انجام برداشت در ایستگاه

راهنمایی در زیر آب

استفاده از طناب و زنه برای ایستگاه و برداشت فشار


تئوری و فیزیک و فیزیولوژی غواصی :


1-تئوری غواصی:


تئوری غواصی دانش پایه و ضروری در مورد فیزیک و فیزیولوژی زیر آب و محیط اطراف غواص است.


2-فیزیک غواصی:


 فیزیک غواصی با به کارگیری قوانین فیزیک، آگاهی لازم را برای کنترل تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم اکوسیستم های آبی بر بدن، گاز تنفسی فرد و تجهیزات غواصی می گذارد را توضیح می دهد.این تاثیرات، بسیار با تجارب ما بر روی خشکی تفاوت دارند. این عوامل عمدتا شامل، غوطه وری در آب، فشار هیدرو استاتیک در اعماق و تاثیر آن روی گازها، هستند. درک فیزیک برای دانستن تاثیرات فیزیولوژیک خطرناک آن در زیر آب بسیار مفید می باشد.


3-فیزیولوژی غواصی:


فیزیولوژی غواصی تاثیرات فیزیولوژیکی اکوسیستم آبی بر روی هوای تنفسی و تطابق هوا برای قرار گرفتن در زیر آب را مورد بررسی قرار می دهد. بنابراین، این موضوع شامل غواصی با حبس نفس و نیز غواصی با گاز محمول تنفسی است. عوامل متعددی در زیر آب تاثیر گذارند، از قبیل، شناوری، تماس با آب، محدودیت حبس نفس، تغییرات فشار محیطی، تاثیرات گازهای تنفسی بر اثر بالا رفتن فشار نسبی گاز در بدن (به دلیل افزایش فشار)، تاثیر استفاده از دستگاه تنفسی، تجهیزات غواصی و کاهش حواس. تمامی این عوامل بر روی عملکرد غواص و ایمنی تاثیر گذارند.

شناوری در آب بر روی تعادل، گردش خون و عملکرد تنفس اثر می گذارد. همچنین به دلیل انتقال 20 برابری دما توسط آب می تواند منجر به کاهش سریع دمای بدن و شوک گردد. حبس نفس در زیر آب باعث کمبود اکسیژن و یا فقدان اکسیژن شده و خطر غرق شدن را در پی خواهد داشت.

تغییرات زیاد و ناگهانی فشار در زیر آب میتواند باعث آسیب شناخته شده باروتروما گردد. بصورت کلی باروتروما آسیب ناشی از فشار ناگهانی بر روی نقاطی شامل گوش، سینوسها،(حتی آسیب به چشم ها در صورت برابر نکردن فشار داخل ماسک با محیط بیرون) و نقاطی از بدن که در آن هوا وجود دارد می باشد. تنفس در فشار زیر آب باعث بروز مشکلات دیگری نیز می شود.


گواهینامه غواصی:


پیدایش گواهینامه های غواصی پس ازمرگ دو دانشجو از انستیتو اقیانوس شناسی هنگام غواصی با تجهیزات در سال ۱۹۵۲ صورت گرفت . این گواهینامه ها به سرعت مورد استقبال قرار گرفتند و امروز برای غواصان سه گواهینامه ی غواصی یک ستاره، دو ستاره و سه ستاره صادر می شود.

دوره های آموزش غواصی در قالب چند دوره کوتاه با برنامه های تئوری و عملی انجام می پذیرد، در پایان دوره های مختلف گواهینامه مهارت غواصی برای فراگیران صادر می شود.

 گواهینامه غواصی معادل با کارت شناسایی و صلاحیت فرد برای غواصی است.

مقررات آموزش غواصی و صدور گواهینامه توسط سازمان ISO (سازمان بین المللی استاندارد سازی) تنظیم و تدوین شده است. CMAS, PADI ,NAUI از جمله این موسسات آموزش غواصی است که مورد تایید موسسه ISO می باشد.


آموزش غواصی در ایران:


آموزش غواصی خصوصا در ایران به دلایل بسیاری که در این مطلب به شرح آن ها خواهیم پرداخت مقوله ای بسیار سردرگم است.

شاید سال ها و مدت زمان بسیار زیادی از ورود کشور ایران به عرصه ورزش غواصی و تجارت های حاصل از انجام پروژه های غواصی نگدشته باشد، اما با این حال افرادی هستند که با تجربه غواصی برای چندین ماه، خود را در موقعیت یک غواص با تجربه و خبره قرار می دهند.

غواصی رشته ای ورزشی، تفریحی و تجاری است که بسیار هم زیباست اما ممکن است خطرات بسیار زیادی هم داشته باشد، از این رو پیشنهاد ما برای آموزش انواع غواصی این است که افراد حرفه ای در غواصی در جایگزین افراد حرفه ای در تبلیغات کنید. باید توجه داشته باشید؛ متاسفانه بدلیل مشکل اشتغال و همینطور کسب موقعیت اجتماعی کاذب، افرادی بدون صلاحیت وارد این رشته شده اند.

دریافت گواهینامه های غواصی، برای غواصان بسیار سهل و الوصول است،اما دقت بفرمایید دانش تئوری ( حتی در سطوح بالا) تضمئین کننده دانش تجربی فرد نیست. و غواصی یک رشته تجربی است.بنابراین برای انتخاب اساتید بهتر، تعداد دفعات غواصی فرد غواص( تجربه فردی، تجربه گروهی، غواصی در آب های مختلف و تعداد سال های تجربه غواص) و پروژه های غواصی غواص را مطالعه بفرمایید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  آموزش تصویری حرکات بدنسازی   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده