خرید از سراسر دنیا


» ژیمناستیک و انواع آن

ژیمناستیک و انواع آن

ژیمناستیک :


ورزشی است که در دسته بندی رشته‌های آمادگی جسمانی قرار دارد و در آن حرکات نیازمندِ قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن است.

تمرینات قدرتی برای زنان مطلب مرتبط تمرینات قدرتی برای زنان


شاخه های اصلی ورزش ژیمناستیک


 ژیمناستیک هنری :


ژیمناستیک هنری به عنوان یک ورزش بسیار محبوب و مدال آور در المپیک حضور دارد و شامل انجام حرکات خاص ژیمناستیک در قالب نمایش نیرو، چابکی ، انعطاف پذیری ، کنترل و هماهنگی و البته تعادل بین اعضای بدن و جسم ورزشکار می شود . ژیمناستیک هنری نیز زیر نظر فدراسیون بین المللی ژیمناستیک مدیریت و اداره می شود و از آن می توان به عنوان محبوب ترین ورزش یا سبک ورزشی در رشته ژیمناستیک نام برد . ژیمناستیک هنری در دو گروه مختلف مردان و زنان انجام می شود که بر روی سطوح و وسایل مختلف حرکات را انجام می دهند ، جالب است بدانید که در این نوع ژیمناستیک حرکات مردان 6 نوع و حرکات گروه زنان در 4 نوع انجام و برگزار می شود.

حرکات زنان در ورزش ژیمناستیک هنری شامل حرکات زمینی ، پرش از خرک ، پارالل ناهم سطح ( میله های نامتقارن ) و چوب موازنه ( چوب تعادل ) می باشد که مجموع چهار حرکت را شامل می شود و حرکات مردان در این ورزش به ترتیب شامل حرکات زمینی ، بارفیکس ، پرش خرک ، پارالل ، دار حلقه و خرک حلقه می شوند که در مجموع شش حرکت مردانه در این ورزش انجام می شود.


 ژیمناستیک ریتمیک :


یک ورزش تک نفره یا گروهی (دو نفره یا بیشتر) است که توسط توپ، حلقه یا ربان و طناب‌های مخصوص ژیمناستیک انجام می‌شود.این ورزش تلفیقی از ژیمناستیک، رقص و رقص‌های باله است که حرکاتی منظم و ریتمیک حاصل آن است.

در مسابقات انفرادی، شرکت کنندگان با ۴ یا ۵ وسیله چند برنامه اجرا می‌کنند و در مسابقات تیمی، تیمهای ۵ نفره یک بار با میل برنامه اجرا می‌کنند و یک بار به این صورت که دو نفر از آن‌ها به حلقه و سه نفر به روبان مجهز هستند. در برنامه‌های گروهی، کار بر اساس قابلیتهای ورزشکاران در انجام حرکات هماهنگ و هم‌گام و توانایی آن‌ها در به کار بردن ابزارها ارزش‌گذاری می‌شود. هرقدر بده بستان بین ورزشکاران بیشتر باشد، تماشاگران بیشتر محو زیبایی، هیجان و مهارت گروه می‌شوند.


شاخه های فرعی ورزش ژیمناستیک


حرکات زمینی :


یکی از بخش‌های تمرینی و مسابقاتی ورزش ژیمناستیک است. رقابت‌های حرکات زمینی معمولاً بر روی تشک مخصوصی انجام می‌شود که قابلیت ارتجاعی و فنری دارد و به انجام حرکت‌های آکروباتیک ورزشکاران کمک می‌کند. حرکات زمینی یکی از شش اسباب ژیمناستیک هنری مردان و چهار اسباب ژیمناستیک هنری زنان محسوب می‌شود که در مسابقات این رشته ورزشکاران حرکات خود را بر روی آن انجام می‌دهند.

انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل! مطلب مرتبط انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل!


ژیمناستیک آیروبیک :


توانایی انجام حرکات پیچیده و سخت انعطافی و قدرتی به همراه موسیقی است. اساس این ورزش تمرین‌های سنتی هوازی به همراه فعالیت‌های به کلی سخت‌تر و پیچیده‌تر است.


ژیمناستیک آکروباتیک :


این رشته ورزشی براساس انجام حرکت‌های آکروباتیک با دقت و تمرکز بالا است که گاهی با موسیقی همراه است، مسابقات ژیمناستیک آکروباتیک توسط فدراسیون جهانی ژیمناستیک در چهار دسته سنی ۱۱–۱۶، ۱۲–۱۸، ۱۳–۱۹ و ۱۵+ سال برگزار می‌شود.


ترامپولین :


 یکی از رشته‌های ورزشی ژیمناستیک است.ترامپولین در زبان عام به تشک پرش درجا و بپر بپر شناخته می‌شود. مسابقات این رشته بر روی وسیله‌ای به نام ترامپولین (جَستانه) انجام می‌شود که یکی از اسباب‌های تمرینی مهم ورزش ژیمناستیک است. مسابقات این ورزش به صورت انفرادی یا دو نفره برگزار می‌شود.



برخی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک


چوب موازنه :


 یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری است. این ابزار تنها توسط بانوان ژیمناستیک‌کار بکار می‌رود. این ابزار از چهارچوبی از جنس فلز (بیشتر فولاد) و تیری چوبی با روکش جیر یا چرم ساخته می‌شود. حداکثر زمان تمرین با چوب موازنه یک دقیقه و سی ثانیه است.


بارفیکس :


یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری است. بارفیکس یک میله افقی است که از فلز (بیشتر فولاد) ساخته می‌شود. بارفیکس اولین بار توسط دانشمندی به نام عبدالحسین شیبانی در روستای پیشوا از توابع ورامین ، یکی از شهرستان های استان تهران اختراع شد . در نوع خانگی بارفیکس، معمولاً میله آهنی بارفیکس در چهارچوب در فیکس می‌شود و برای تمرین‌های ساده در خانه به کار می‌رود.


دارحلقه :


یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری است. این ابزار تنها توسط مردان ژیمناست، بکار می‌رود.


میله‌های پارالِل یا موازی :


یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری است. این ابزار هم توسط زن هم توسط مرد به کار میرود. میله‌های پارالل روی چهارچوبی تکیه دارند که از جنس فلز (بیشتر فولاد) ساخته می‌شود. خود میله‌ها از چوب یا ماده‌ای مرکب ساخته می‌شوند.


پارالِلِ ناهم سطح :


 یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری است. این وسیله از میله‌هایی نامتقارن درست شده‌است. پارالل ناهم‌سطح تنها توسط بانوان ژیمناستیک‌کار استفاده می‌شود. میله‌های آن از چوب، پلاستیک یا مواد مرکب درست می‌شوند.


خَرَک حَلقه :


یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری است. این ابزار تنها توسط مردان ژیمناستیک‌کار بکار می‌رود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  آموزش تصویری حرکات بدنسازی   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده