ثروتسازی با هیپنوتیزم

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ورزش های مخصوص نابینایان

ورزش های مخصوص نابینایان

امروزه همه چیز در حال رشد و توسعه است به طوری که هیچ محدودیتی نمیتواند مانع انسان و زندگی اجتماعی او شود.به طوری که حتی افرادی که توانایی جسمی آنان محدود است یا عضوی از آنها نقص دارد به راحتی از عهده هرکاری برخواهند آمد . در این تایپیک به بررسی رشته های ورزشی مخصوص نابینایان و روشن دلان عزیز میپردازیم و خواهیم دید که آنان نیز میتوانند با وجود عدم بینایی ورزش کنند و از ورزش کردن لذت ببرند.


معلولین به طور کلی به دو دسته ی نابینا و کم‌ بینا قابل تقسیم هستند. اما در طبقه بندی ورزشی بین این دو دسته تفاوتی وجود ندارد. و سعی می‌شود فعالیت ورزشی با توجه به درجۀ بینایی و توانایی دید آنها انجام می‌گیرد.

تمرینات قدرتی برای زنان مطلب مرتبط تمرینات قدرتی برای زنان


رشته های ورزشی مخصوص نابینایان:


1- شودان :


شودان یک رشته ورزشی ویژه نابینایان و معلولان بینایی است که می‌تواند جایگزین هاکی روی میز یا تنیس روی میز در جامعه نابینایان باشد. این ورزش به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. بازیکنان بینا نیز می‌توانند این بازی را انجام دهند٬ اما اجازه حضور در مسابقات فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های نابینایان (IBSA) را ندارند. شودان به‌طور وسیعی در اروپا رشد پیدا کرد٬ اما در آسیا٬ آفریقا٬ آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی نیز به آن می‌پردازند. پس از موفقیت شودان در بازی‌های پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا٬ نمایندگان بیش از ۳۰ کشور به عضویت کمیته فرعی شودان فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های نابینایان درآمدند. آنان اطلاعاتی درباره تجهیزات٬ برنامه کاری و قواعد می‌خواستند تا بتوانند در کشور خود به این بازی بپردازند. کمیته شودان ایبسا٬ همواره با تلاش برای داشتن مسابقات قهرمانی بین‌المللی٬ از طریق تشویق برگزاری مسابقات ملی و منطقه‌ای شودان٬ امیدوارانه نیل به تإمین نظر پارالمپیک را دنبال می‌کند.


2-توربال :


توربال ورزشی از دسته ورزش‌های هندبالیست که مخصوص اشخاص نابینا یا کم‌بینا می‌باشد. قوانین این ورزش را می‌توان مشابه قوانین ورزش گلبال دانست. در هر بازی دو تیم (که هرکدام دارای سه بازیکن هستند) مقابل هم قرار می‌گیرند. ابعاد توپ توربال برابر با ابعاد توپ فوتبال و اندازه عرض دروازه‌ها در این ورزش حدوداً ۷ متر است.


3-گلبال :


گلبال یک ورزش تیمی طراحی‌شده برای نابینایان است. در این بازی، که دو نیمهٔ ده‌دقیقه‌ای دارد، چشمان همهٔ بازیکنان بسته است. در هر تیم سه نفر در زمین حاضرند که در نزدیکیِ دروازهٔ خودی مستقرند و باید سعی کنند توپ را با دست به درون دروازهٔ تیم مقابل بیندازند.

طول زمین گلبال ۱۹ متر در ۹ متر است. دروازه‌ها در عرضِ زمین قرار دارند. توپِ گلبال ۱٫۲۵ کیلوگرم وزن دارد. دارای هشت سوراخ یا گودی است و توپ موقعِ حرکت صدا می‌دهد. قطر توپ حدود ۲۵ سانت و محیط آن ۷۵ سانتی‌متر است.


اهداف این ورزش ها:


انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل! مطلب مرتبط انواع پرس سرشانه با آموزش تصویری و توضیحات کامل!

از اهداف ورزش نابینایان و معلولین می‌تواند به ایجاد شرایط مناسب برای رشد طبیعی تواناهایی حرکتی و روانی کودکان نابینا و کم بینا در سنین کودکی و قبل از دبستان اشاره کرد.و همچنین حمایت از روند تکامل کودک نابینا از طریق فراهم آوردن فضاهای حرکتی و وسایل بازی مناسب و مخصوص از دیگر اهداف ورزش نابینایان می باشد.

ایجاد شرایطی که در آن کودک نابینا بتواند حداکثر اطمینان از موقعیت و مکاهی که در آن قرار دارد در حین انجام حرکات ورزشی داشته باشد. تا اینگونه بتواند در حد امکان فعالیت های ورزشی مستقلی انجام دهد.

از دیگر اهداف ورزش نابینایان آموزش دادن کودکان نابینا در استفاده مفید از حداکثر توانایی های موجود می‌ باشد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  آموزش تصویری حرکات بدنسازی   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده